Teknik & Modellbygge

Teknik & Modellbygge

Om modellhobby, gamla bilar och tekniknostalgi ur mitt perspektiv

Välkommen till min lilla blogg. Här kan ni läsa om sånt som rör sig i min värld. Hoppas ni stannar till en stund. Jag uppdaterar den varje helg. Ni kan läsa mer på http://jerrysoderberg.se eller skriva i gästboken här till höger om denna text.

Extra Nummer 37

Teknik & Modellbygge -10Posted by Admin Thu, September 16, 2010 20:30:28

Hej

Här kommer lite extra-bloggande. Jag var hos en äldre man idag. Han hade några Teknik för alla från femtiotalet. Det var massor av spännande läsning som luktar nostalgi lång väg. När vi stod där och kikade i tidningarna så kom ett uppslag med en artikel om linflyg upp. Numret var från november 1953 och handlade om det första linflyg-SM:et. Det var spännande men döm om min förvåning när det insprängt på sidan var en liten, liten artikel om modellhobby i Västervik. Det skrevs om en avsomnad klubb som jag inte hade någon aning om. Jag måste se om det går att få fram mer om denna föregångare till Västerviks MFK. Jag hoppas det är förlåtet att jag visar artikeln här... Känner någon igen personerna på bilden?

Det har regnat denna vecka så inget garage-tak eller modellflyg har värmt mitt hjärta (en sida blev färdig i helgen). Men, igår undrade sonen om vi ska åka till fältet snart, så det är nog dags för en sväng i helgen om det blir bra väder. Annars har jag haft tur, trots ett par krascher i sommar. Jag har premiärflugit två dubbeldäckare (J2 och Microbipe). Båda är tyvärr trasiga för tillfället. Vidare har nostalgins vingar lyft mig till nya höjder med mina nya kopior på de första modeller jag hade av friflygande och linflygande slag. Jag har tom. flugit en egenkonstuktion med en nytillverkad modelldieselmotor, dädu, som Slammis säger. På bilden från vänster linmodellen Knatter (egen ny konstruktion), Baby, Pilot mk2 samt längst fram linflygaren Biet. Alla nybyggda vintern/våren -10

Gamla bilar
Jag måste berätta att jag har varit och tittat på en gammal bil till. Den heter De Soto Club-Cupe Custom och var "top of the line" år 1950. Alltså, ännu mer nostalgi. Går det som jag vill så hamnar den i mitt garage inom ett par veckor, men vi får se.....Motorn heter Spifire six och den halvautomatiska växellådan går under det fantasieggande namnet Fluid-Drive. Bilen har även blinkers, vilket var tillbehör 1950. Reklamslogan det åter var "Provkör en De Soto" och proklamerades av Grousho Marx. Intelligent eller hur?


Ha de extra gott

Jerry

  • Comments(0)//modellbygge.jerrysoderberg.se/#post36